Pentru profesioniști

Medicii de specialitate sau cu competenta in diabet, nutritie si boli metabolice pot apasa butonul de mai jos pentru a accesa informatii cu privire la dovezi clinice, studii de caz si solutii oferite de Accu-Chek.

mai mult

Sub 18 ani?

Acest site realizat de Roche Diabetes Care, pentru persoanele cu varsta sub 18 ani, contine instrumente interactive pentru a te ajuta pe tine si familia ta sa aflati mai multe despre diabetul zaharat.

Accu-Chek pentru copii
Pentru profesioniști
Sub 18 ani?
roche.com

Dieta si Exercitiu

Puteti sa imi prezentati cateva sfaturi cu privire la exercitiile simple si la modalitatile de scadere in greutate? Nu am timp sa ma duc la gimnastica, iar medicul meu dietetician tot timpul imi spune ca ar trebui sa fac exercitii fizice mai des. Incerc sa merg pe jos, insa nu stiu daca este suficient?

Aveti deplina dreptate cand spuneti ca trebuie sa faceti exercitii mai des, insa acest lucru nu trebuie sa fie perceput ca un regim de pedeapsa. Mersul pe jos este o metoda ieftina si foarte eficienta pentru cresterea nivelelor de activitate si pentru a pierde din greutate, iar acest lucru este foarte folositor in cadrul unei diete cu multe fructe si legume proaspete. Alte masuri benefice pentru sanatate includ renuntarea la fumat si consumul de alcool numai in cantitati mici. Probabil ca veti considera util sa discutati cu medicul dvs. dietetician diabetolog despre un regim sanatos de alimentatie si despre nivelul de activitate fizica potrivit dvs. Multi medici generalisti au clinici unde se supravegheaza greutatea, daca nu doriti sa va vada un dietetician si poate ca va atrage mai mult ideea unui astfel de serviciu medical local. Unul dintre cele mai importante motive pentru care trebuie sa discutati cu altcineva despre planurile dvs. de dieta si exercitiu este faptul ca este mult mai probabil ca dvs. sa va urmati obiectivele noii activitati suplimentare daca sunteti verificat in mod regulat.

Imi puteti indica un website unde se prezinta concentratia de zahar din fructe?

Nu cunosc un anumit website, insa cred ca personalul medical local care se ocupa de diete va poate indruma in acest sens. Alta optiune ar fi cartile despre valoarea carbohidratilor sau chiar unele dintre cantarele de ultima generatie care va pot prezenta valoarea carbohidratilor din anumite alimente. Va rog, totusi, sa va amintiti ca valorile carbohidratilor pe care le gasiti pe web site-uri sau in carti vor fi aproximative, intrucat valoarea lor reala depine in totalitate de cantitatea de fructe consumata. A tine socoteala carbohidratilor a devenit un lucru demodatat acum cativa ani, insa sunt foarte fericit sa vad ca se apeleaza din nou la el. Pare absurd sa ii sfatuiesti pe oameni sa manance sanatos ca apoi sa nu le spui valoarea alimentelor pe care le consuma. Imi imaginez ca departamentul medical local specializat in diabet sau diete din cadrul spitalului local sau regional dispune de un plan care sa va prezinte asemenea valori.

Salile de gimnastica ii avertizeaza pe bolnavii de diabet cu privire la utilizarea saunelor si a camerelor cu abur, iar eu fiind un mare amator de sauna si saune cu abur, am luat acest lucru ca o lovitura pentru mine. Trebuie sa ma opresc sau este vorba despre un alt caz in care salile isi acopera spatele din punct de vedere legal?

Salile de gimnastica afiseaza aceste avertizari dupa cum ati precizati si dvs. pe buna dreptate din motive legale cu privire la sanatate si siguranta. Persoanele care sufera de diabet pot folosi aceste tipuri de facilitati, insa trebuie sa aveti in vedere cateva aspecte privind siguranta: in saune e o idee buna sa purtati slapi, atunci cand in sauna temperatura atinge valori ridicate e posibil sa nu va dati seama insa va puteti arde la picioare. Efectul caldurii din saunele cu abur grabeste actiunea insulinei camereale (o face sa lucreze mai repede), ceea ce ar putea conduce la hipoglicemie. (Ca o masura de precautie trebuie sa aveti la indemana tratament cu lucozade sau pentru hipoglicemie). Expunerea mare in cele doua tipuri de sauna poate cauza inmuierea pielii si posibil deteriorarea acesteia

Am 28 de ani, o inaltime de 1.80m si o greutate de 70kg. Sunt in forma, pasiunea mea este sa fac surfing iar valoarea medie a glicemiei mele este de 6-7mmols/L. Vreau sa stiu cum pot sa ma iau putin in greutate.

Daca faceti surf, ardeti foarte multe calorii. Asadar, teoretic, pentru a castiga 500g de greutate corporala pe saptamana, trebuie sa daugati la meniul dvs. zilnic inca 500 de calorii. Trebuie sa aveti un echilibru perfect: mancati suficienti carbohidrati – 60% din portia dvs. de calorii. Organismul dvs. va consuma proteine (muschii) daca portia dvs. de carbohidrati este prea scazuta. De exemplu: 100g de orez = 383 de calorii, 100g de paste = 342 calorii, 1 felie de paine = aprox 70 de calorii, 100g de cereale sultana bran = 303 calorii. Consumati intre 1-1.4g de proteine pe kg. din masa dvs. corporala pe zi, de ex. 70kg = 98g proteine/zi = 15% din portia dvs. de calorii zilnice. Consumul suplimentar de alimente asigurati-l cu alimente lichide, de ex.: bauturi/ amestecuri pe baza de lapte. Consumati la fiecare masa un aliment cu continut scazut de grasime si bogat in proteine, cum ar fi peste. Pastrati cantitatea consumata de gasime, 20-25% de calorii, pentru a preveni acumularea de grasime in corp. Mult noroc si mult echilibru.

Nu imi place sa fac exercitii si nici nu am timp sa imi organizez un program structurat de exercitii, desi imi plimb cainele o ora pe zi, fiind vorba de o plimbare lejera. Imi puteti da niste idei de exercitii placute?

Cheia de a fi activ cu succes este de a gasi ceva ce va place, altfel vi se va parea un chin si e putin probabil sa il duceti la bun sfarsit. Cea mai grea parte este inceputul! O data ce deveniti motivat veti fi suprins de cat de placut poate fi. Nu trebuie sa fie o forma conventionala de activitate, precum gimnastica. Profitati la maximum de ceea ce faceti deja – mergeti pe jos, insa mai mult timp sau intr-un ritm mai alert. Ideal ar fi sa mergeti pe jos intr-un ritm constant (respiratia vi se accelereaza, insa puteti inca sa vorbiti) 40 de minute de cel putin 5 ori pe saptamana. Daca nu aveti timp, gasiti ceva de facut in casa, precum utilizarea unei biciclete pentru exercitii, mini trambulina, banda de alergare montabila, programe de exercitii pe DVD sau exercitii cu fotoliu indicate de psihoterapeutul dvs. 

Fac multe exercitii insa nu reusesc sa slabesc. Sa fie insulina de vina?

Se spune ca atunci cand o persoana incepe sa isi administreze insulina va lua in greutate pana la aproximativ 2.5kg, dupa care greutatea devine constanta. Pastrarea unui jurnal al alimentelor consumate reprezinta o modalitate foarte buna de revizuire a alimentelor consumate in paralel cu exercitiile efectuate. Poate nu efectuati suficiente exercitii pe cat credeti. O plimbare de aproximativ 30 de minute arde 100 de kilocalorii, iar 30 de minute de innot ard intre 200-300 kilocalorii.

Din pacate insulina este un hormon care poate cauza luarea in greutate, insa pot exista si alte cauze pentru cresterea greutatii dvs. Mai urmati si alt tratament, ati facut analize pentru activitatea insuficienta a glandei tiroide? Sfatul meu este sa discutati cu echipa dvs. de diabetologi, poate o revizuire a dietei dvs. ar aduce un beneficiu si un regim alternativ de insulina daca va administrati insulina.

Am luat in greutate mai mult de 3 kg si ma ingras in continuare. Am artrita la sold si genunchi, lucru care ma impiedica sa fac exercitii. Ce pot sa fac acum pentru a scadea in greutate inainte de operatie?

Avand in vedere ca abilitatea dvs. de a face exercitii este limitata, a scadea in greutate inseamna reducerea cantitatii de alimente pe care o consumati. Pentru a slabi 0.5-1kg pe saptamana, cantitatea dvs. de calorii zilnica trebuie sa fie redusa la 300-500 de kilocalorii. De exemplu, daca mancati un sandwich la pranz cu doua felii de paine, renuntati la o felie de paine si astfel v-ati redus portia cu aproximativ 100 de kilocalorii. Unele persoanle considera ca shake-urile care le inlocuiesc masa sunt foarte eficiente, nu numai ca acestea au o cantitate fixa de calorii, insa sunt si satioase. 

Am fost diagnosticat cu diabet in 2005, insa de cand mi-am schimbat dieta nivelul glicemiei mele a scazut atat de mult incat nu stiu daca mai sufar de diabet.

Daca sunteti diagnosticat cu diabet si v-ati schimbat dieta si poate si nivelul dvs. de exercitiu/activitate, si apoi v-ati dat seama ca glicemia dvs. poate atinge nivele normale sau aproape normale, atunci este minunat. Din pacate, asta nu inseamna ca nu mai suferiti de diabet ci doar faptul ca va tineti diabetul sub control iar tratamentul este excelent. Continuati sa va monitorizati si mergeti la clinica pentru controale regulate. Diabetul este o afectiune progresiva, multi oameni isi dau seama de asta in timp, nivelul glicemiei lor poate incepe sa se abata de o valoare ideala, asadar este nevoie de o dieta si de exercitii suplimentare pentru a va pastra nivelul glicemiei la o valoare normala. Alte persoane descopera ca trebuie sa treaca de la dieta la tratamentul cu pastile si dieta pentru a mentine sub controlul nivelul glicemiei. Unele persoane cu diabet de tip 2 descopera ca trebuie sa treaca la dieta si tratament cu insulina pentru a-si pastra glicemia la un nivel normal. Acest lucru este de multe ori legat de natura progresiva a afectiunii.

Medicii si dieteticienii ne spun mereu sa mancam 5 fructe pe zi, insa fructele sunt dulci si contin zahar. De asemenea cartoful ne este recomandat printre celelalate legume. Sunt incurcat, ma puteti ajuta?

Acest sfat de a manca 5 fructe pe zi este parte dintr-un regim alimentar sanatos pentru oamenii care sufera sau nu de diabet. Inteleg de ce sunteti confuz avand in vedere ca este adevarat ca fructele contin fructoza (zahar din fructe). Cu toate acestea, fructele contin, de asemenea, fibre care incetinesc absorbtia zaharului si e putin probabil ca nivelul de zahar din sange sa creasca rapid. Un fruct (un mar, o para sau o banana) dupa o masa este un aliment sanatos si este putin probabil sa afecteze controlul nivelul diabetului dvs., mai ales daca faceti exercitii in mod regulat.

De ce atunci cand mananc cartofi sau produse de patiserie, nivelul glicemiei creste uluitor de mult si nici nu indraznesc sa ma gandesc sa imi comand mancare chinezeasca?

Cel mai clar motiv pentru care cartofii si produsele de patiserie conduc la ridicarea nivelul de zahar in sange este cantitatea de carbohidrati cu amidon pe care acestea o contin. Desi cartofii, pastele, orezul, painea si cerealele au un gust placut, organismul dvs. le tranforma in glucoza cand le digera, asadar acestea cresc nivelul glicemiei pentru mult timp dupa ce le-ati mancat. Carohidratii cu amidon sunt o sursa excelenta de glucoza pe care o folosim pentru energie, insa persoanele ce sufera de diabet trebuie sa fie mai atente la cantitatea de carbohidrati cu amidon pe care o contin alimentele pe care le consuma. Se pare ca ar fi folositor sa discutati cu un dietetician diabetelog sau cu asistentul dvs. medical daca medicul dvs. conduce o clinica de diabet si despre modul in care diferite alimente afecteaza nivelul glicemiei dvs.