De ce este hrana importantă?

Toate tipurile de produse alimentare sunt importante: ne dau energie și ne ajuta să creștem în mod corespunzător. Energia vine cel mai rapid din alimente bogate în carbohidrați, care sunt transformați în glucoză. Deși primim energie din grăsimi, aceasta în organism nu se transformă în glucoză și deci nu are niciun efect direct asupra nivelului de glucoză din sânge.

Când ai diabet, ai destulă glucoză în sânge, dar nu ai suficientă insulină (amintește-ți – insulina deschide ușa celulei pentru a permite glucozei să intre înăuntru ei și să producă energie).

De ce sunt importante alimentele bogate în carbohidrați

Alimentele bogate în carbohidrați afectează nivelul glucozei din sânge și ar trebui să fie consumate în mod regulat pe parcursul zilei, astfel încât acestea să fie în echilibru cu insulina injectată. Pentru a te ajuta să înveți ce cantitate de carbohidrați ai în mâncarea ta, medicul diabetolog îți va oferi o listă de alimente care conțin carbohidrați. Dacă există, de asemenea, fibre în alimentatia ta, acestea vor ajuta la încetinirea digestiei și absorbției de alimente bogate în carbohidrați.

Carbohidrații din pâine, cartofi, cereale, paste, orez și fasole sunt mai indicați pentru controlul diabetului tău decât carbohidrații din alimentele dulci cum ar fi zahărul, dulciurile, limonada și gemul.

Cum funcționează insulina

Diagrama de mai jos arată cum funcționează insulina în organism. Descuie ușa celulei pentru a permite glucozei să intre și să producă energie în corpul tău.

Trebuie să renunț la ceva?

Nu ai nevoie să renunți la lucrurile care au gust dulce, poți consuma băuturi cu un conținut scăzut de calorii sau băuturi dietetice sau poți folosi îndulcitori artificiali, cum ar fi zaharina.

Vei găsi mai multe informații legate de alimentație în cartea de rețete. Medicul diabetlog îți poate vorbi despre cum să îți calculezi carbohidrații consumati. Acesta este un mod avansat de a calcula necesarul de insulină pe baza cantității și a tipului de alimente mâncate.

Poate că ai auzit, de asemenea, despre indicele glicemic (IG). IG al alimentelor se referă la cât de repede crește un aliment nivelul de zahăr din sânge. Alimentele cu un IG ridicat îți vor ridica glicemia mai repede decât alimentele cu IG scăzut. Adresează-te medicului diabetolog pentru mai multe informații.

Îmi va fi foame?

Pot exista momente, mai ales la început, când te vei simți deosebit de înfometat. Cum probabil ai pierdut din greutate înainte să afli despre diabetul tău zaharat, este important să revii la greutatea normală. Atâta timp cât vei mânca alimentele corecte nu ar trebui să conteze cât de multă mâncare vei mânca, deoarece insulina va fi ajustată în consecință. Având diabet nu înseamnă că va trebui să mănânci mai puțin, vei observa probabil că vei mânca doar un pic diferit.

Vor fi momente când vei utiliza mai multă energie, de exemplu, atunci când joci fotbal, când înoți sau când dansezi, și va trebui să mănânci mai mult pentru a menține nivelul normal de glucoză din sânge.

Dacă utilizezi mai multă energie decât cea dată de mâncarea consumată, nivelul de glucoză din sânge va scădea prea mult. Deci, este mai bine să mănânci mai mulți carbohidrați la masă sau la gustare înainte de exercițiul fizic.